"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jessica Rhodes: Masuk Islam Setelah Ikut Kempen Hari Hijab Sedunia


NORWICH, England: Pengalaman satu hari memakai hijab dalam" World Hijab Day" tahun lalu telah menuntut seorang warga Inggeris 21 tahun membaca lebih banyak tentang Islam dan akhirnya memeluk agama Islam.

"World Hijab Day" part 2 kembali dilancarkan pada awal Februari ini. Kisah Jessica Rhodes masuk Islam terjadi pada tahun 2013, dan sudah banyak diberitakan di pelbagai media, tapi saya ingin berkongsi kembali kepada anda semasa menyambut" World Hijab Day" part 2 ini. Jessica Rhodes adalah seorang wanita berusia 21 tahun dari Norwich, Inggeris yang bekerja sebagai perunding telesales dan juga seorang mahasiswa.

Dia lahir pada tahun 1991, dibesarkan di sebuah bandar pantai kecil di pantai Tenggara dari Inggeris. Pada usia 19 tahun dia meneruskan pendidikannya ke universiti untuk mendapatkan ijazah di bidang Muzik dan ia berharap dapat meneruskan ke jenjang Siswazah dalam bidang kaunseling. Dia mempunyai cerita yang luar biasa tentang pilihannya untuk memeluk Islam dan bagaimana dia menjadi tertarik kepada Islam.

Seorang wanita dari New York, Nazma Khan, memulakan kempen yang dikenali sebagai ' World Hijab Day '. Gerakan ini telah diadakan di laman jejaring sosial. Hal ini telah menarik minat dari Muslim dan non - Muslim di lebih dari 50 negara di seluruh dunia.

Bagi ramai orang, hijab adalah simbol penindasan dan perpecahan. Hijab sering menjadi sasaran perdebatan besar untuk menanamkan salah faham tentang Islam di Barat. Hari Hijab Dunia direka untuk melawan kontroversi ini. Hal ini mendorong wanita non - Muslim ( atau bahkan wanita Muslim yang tidak memakai hijab ) untuk mengenakan hijab dan mengalami bagaimana rasanya apabila memakai hijab untuk yang pertamakalinya, sebagai sebahagian daripada usaha untuk menggalakkan pemahaman yang lebih baik tentang hijab. Melalui jejaring sosial itulah Jessica Rhodes ikut terlibat.

Jessica Rhodes berteman dengan Widyan Al Ubudy yang tinggal di Australia, dan menyarankan rakan - rakan Facebook - nya untuk menyertai. Jessica yang seorang non - Muslim memutuskan untuk ikut mengambil bahagian dalam" World Hijab Day" tersebut.

Dia berkata: "Saya ikut ambil bahagian dalam Hari Hijab Dunia pertama dan mencabar diri untuk mengenakan jilbab selama satu bulan. Saya kemudian cuba untuk mula membaca al - Quran dan kata - kata dalam al - Quran tampak logik dan jelas. Saya juga melakukan beberapa kajian tentang Islam secara keseluruhan dan saya merasa bahawa Islam adalah agama komprehensif boleh memberikan jawapan yang saya cari".

Walaupun orang tuanya sedikit bimbang bahawa kemungkinan dia akan diserang di jalan - jalan kerana dianggap tidak toleran. Beberapa Website seperti BBC, CBBC, Muslim, Times, Malaysia Digest telah menerbitkan artikel dirinya mengenai pengalaman seorang non - Muslim memakai hijab. Detik-detik terpenting dalam hidupnya adalah saat ia berjalan keluar dengan memakai hijab untuk pertama kalinya sebagai seorang non - Muslim dan ia tidak boleh mengingati bagaimana rasanya untuk pergi tanpa memakai hijab.

Mengenai reaksi dari orang tuanya, teman dan suami, ia berkata: "Itu seperti beg perpaduan, orang tua tidak senang tapi mereka menerima keputusan saya. Mertuaku sangat menyokong. Teman - teman saya ada beberapa yang senang dengan keputusan saya, yang lain ingin berdebat dengan saya tentang hal itu, dan yang lain melangkah keluar dari hidup saya sama sekali.

"Saat ditanya tentang apa cabaran yang ia hadapi sebagai seorang muslimah, katanya dia sangat beruntung dan sejauh ini dia tidak menghadapi masalah apapun dan semua orang telah sangat menyokong dan berfikiran terbuka tentang hal itu. Jessica memakai tudung untuk pertama kalinya ke pejabatnya dan ia mendapat respon yang indah dari teman - teman sepejabat. Di laman Facebook Word Hijab Day, 31 January 2013, mengutip tulisan Jessica:

"Untuk semua rakan - rakan saya yang telah ada dalam hidup saya dan menyokong saya, saya mempunyai sesuatu untuk sampaikan kepada anda. Seperti yang anda tahu, saya sekarang telah memakai hijab selama 8 hari dan telah membaca Quran selama kira-kira 3 atau 4 hari. Hal, masya Allah! Itu adalah sesuatu yang mengagumkan... indah... dan dia kelihatan sangat cantik juga... Semoga Allah swt selalu memberikan bimbingan dan melindungimu saudariku, dan mendapatkan pahala di akhirat...

"Subhanallah, hijab telah mengantarkan seorang Jessica Rhodes kepada Islam. Semoga rahmat dan perlindungan Allah selalu menyertaimu, Saudariku ! Dan semoga World Hijab Day 2014 ini kembali mendapat respon positif yang luar biasa dan boleh menjadi jalan hidayah bagi mereka untuk mencari Islam, seperti Jessica Rhodes. [arrahmah]

Tiada ulasan: