"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anjing dipanggil jadi saksi mahkamah

Paris: Seekor anjing dipanggil menjadi saksi kes bunuh membabitkan tuannya.

Tango - anjing baka Labrador berusia sembilan tahun - ‘dipanggil’ untuk membantu mengenal pasti tertuduh yang didakwa membunuh tuannya.
Dalam perbicaraan awal kes itu, tertuduh diarahkan beraksi seperti ‘mengugut’ Tango untuk melihat tindak balas anjing berkenaan.

Sementara itu, seekor lagi anjing dengan baka serta usia sama turut digunakan dalam eksperimen berkenaan untuk membuat perbandingan reaksi.

Peguam bela Gregoire Lafarge membantah perkara itu kerana didakwa tidak masuk akal dan ‘membahayakan’ prosiding.

“Jadi jika Tango mengangkat kaki kanannya atau menggerakkan ekornya, adakah bermaksud dia mengenali anak guam saya?

“Pada saya kes ini boleh menimbulkan masalah untuk sistem perundangan Perancis kerana seorang hakim sewajarnya menggunakan akal, bukan membiarkan dirinya dikelilingi orang yang mendakwa diri mereka pakar namun sebenarnya tidak berguna,” katanya.

Bagaimanapun, ini bukan kali pertama dalam sejarah perundangan yang melihat anjing memberi keterangan.

Malah pada 2008, anjing bernama Scooby menjadi yang pertama berbuat demikian, juga untuk perbicaraan kes bunuh. 
-Agensi/hmetro-

Tiada ulasan: