"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bagaimana Leman Raja Lawak naik ke pentas politik

The Malaysian Insight
Sulaiman Ibrahim aktif menjalankan aktiviti kebajikan bagi bagi membela nasib masyarakat yang tidak bernasib baik. – Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 10 Ogos, 2017.

LIMA tahun lalu, Sulaiman Ibrahim, 35, menyertai rancangan televisyen realiti, Raja Lawak yang ketika itu masuk musim kelima dengan niat yang jelas: ini papan lonjak untuk masuk politik.

Ketika itu orang mengenalinya dengan nama Leman Raja Lawak. Selepas tamat program televisyen itu dan mula muncul di pentas ceramah anjuran PAS, Sulaiman memperoleh nama baru. Orang memanggilnya Leman Raja Lawan.

"Saya masuk Raja Lawak bukan untuk jadi selebriti tetapi sebagai batu loncatan kepada politik," cerita Sulaiman berterus-terang.

Apabila parti Islam itu menghadapi krisis dalaman dan kemudiannya berpecah pada 2016, Sulaiman ikut menyertai Amanah dan mengetuai cabang parti itu di Sik, Kedah. Beliau kini mengukuhkan kedudukannya dalam politik setempat apabila terpilih sebagai pengerusi Pakatan Harapan Sik.

"Saya daripada keluarga susah. Ibu saya ibu tunggal. Saya biasa lawan kerajaan, turun naik pejabat untuk dapatkan bantuan untuk keluarga.

"Saya biasa kena maki macam-macam kerana minta bantuan. Saya tahu rasa pedih dan payahnya mendapatkan bantuan walaupun kami susah. Rumah kami masih guna pelita minyak ketika itu," cerita Sulaiman mengimbau masa lalunya.

Ketika dalam darjah 6 dan kerana rumahnya jauh dari sekolah, Sulaiman dan ibunya memohon bantuan basikal daripada wakil kerajaan Barisan Nasional (BN) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat tetapi mereka hanya mendapat baju sekolah, bukannya basikal.

Apa yang menyebabkan Sulaiman kesal dan terkilan, ada pelajar yang rumahnya lebih dekat dengan sekolah tetapi mereka pula yang menerima bantuan basikal.

"Apabila masuk tingkatan satu, saya jadi dendam," kata Sulaiman yang menyifatkan pengalaman itu sebagai pelajaran politiknya yang pertama.

Menurut Sulaiman, ibunya bukan malas bekerja tetapi memang nasib mereka menjadi orang susah.

"Dia buat kerja macam-macam. Potong getah dan bermacam kerja dibuat. Sebab itu saya kata, orang miskin di sini bukan sengaja mahu minta bantuan... mesti ada sebab tersendiri," katanya.

Dek kedudukan keluarganya yang susah, Sulaiman tidak menamatkan pengajiannya di Universiti Malaya (UM). Katanya, apabila masuk semester kedua, beliau berhenti kerana tidak mampu membayar yuran dan perbelanjaan lain.

Dengan latar belakang dan pengalaman peribadi itulah, Sulaiman cukup memahami derita orang miskin. Apabila ada peluang dan diberi tanggungjawab memimpin Amanah di Sik, beliau menjadikan program bantuan orang miskin sebagai projek utamanya.
Amanah cawangan Sik memanfaatkan media sosial untuk menyebarkan segala aktiviti kebajikan di samping menjadi platform mendapatkan bantuan dermawan untuk disalurkan kepada yang memerlukan. – Gambar Facebook, 9 Ogos, 2017.
Bersama rakan-rakannya, beliau masuk keluar kampung menyampaikan bantuan kepada orang susah di sekitar Sik, setakat yang termampu.

Pejabat Amanah Sik sudah menjadi seperti pejabat kebajikan. Hampir setiap hari, ada sahaja orang kampung datang meminta bantuan.

Sulaiman memanfaatkan media sosial untuk menyebarluaskan segala aktivitinya memberikan bantuan, di samping mendapatkan bantuan daripada dermawan untuk disalurkan kepada yang memerlukan.

Taip saja nama Sik di Google, yang awal keluar adalah Parti Amanah Negara Parlimen Sik. Semuanya kerana aktiviti kebajikan yang digerakkan Sulaiman dan kawan-kawannya.

Berita Sulaiman dan kawan-kawannya memberi bantuan ini malah sampai ke Singapura. Sepasang suami isteri dari republik di selatan itu datang ke Sik bersama dua anak mereka. Mereka mencari Sulaiman, Mereka juga mahu ikut sama memberi bantuan. Puncanya, mereka terbaca cerita Sulaiman di Facebook.

Keluarga dari Singapura itu sekarang antara penyumbang bagi aktiviti kebajikan yang dijalankan Sulaiman.

Sebagaimana ahli politik pembangkang lain di tempatnya juga, Sulaiman yakin Pakatan Harapan boleh menang kerusi Parlimen Sik pada pilihan raya akan datang. Kerusi itu ada 48,000 pengundi.

"Sejarah Sik ini memang unik. Pengundinya sentiasa menukar wakil rakyat dan parti yang mereka sokong. Mereka tidak terikat dengan satu parti sahaja," kata Sulaiman.

Pada Pilihan Raya Umum (PRU) 1999, pengundi Sik memberikan sokongan mereka kepada Sasterawan Negara, Shahnon Ahmad yang bertanding atas tiket PAS.

Namun pada PRU 2004, mereka menolak calon PAS dan memilih calon BN daripada Umno.

Pada PRU 2008, PAS menang semula tetapi dalam pilihan raya yang terakhir pada 2013, PAS kalah pula kepada BN.

"Kami berharap, dalam PRU14 nanti calon Pakatan Harapan pula dapat giliran menang Parlimen Sik," kata Sulaiman. – 10 Ogos, 2017.

Tiada ulasan: